Харківська ОДПІ Харківської області ДПС повідомляє (05.12.2012)
Платники податків Харківського району сплатили до Державної скарбниці майже 512 млн. грн.
Завдання, поставлене перед податківцями Харківської об’єднаної державної податкової інспекції за січень-листопад 2012 року, виконано на 112,9%. Додатково надійшло до бюджету 58,5 млн. грн. При цьому, до Державного бюджету зібрано 304,8 млн. грн., що становить 116,3%, додатково надійшло 42,7 млн. грн., а до Місцевого бюджету зібрано 207,0 млн. грн., що становить 108,3% та на 15,8 млн. грн. більше від встановленого завдання. Надходження до Зведеного бюджету за січень-листопад 2012 року у порівнянні з аналогічним періодом минулого року зросли на 37,5%, або на 139,6 млн. грн.
З 1 січня 2013 року вступає в дію податок на нерухоме майно
З 1 січня 2013 року вступає в дію стаття 265 Податкового кодексу України про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Відповідно до цієї норми, платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі не резиденти, які є власниками об’єктів житлової нерухомості. Житлова нерухомість оподатковується відповідно до ставки податку, яка встановлюється сільською, селищною або міською радою. Для квартир, житлова площа, яких не перевищує 240 кв. метрів, та житлових будинків – 500 кв. метрів, ставки податку не можуть перевищувати 1 відсоток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року. У разі перевищення цих показників ставка податку становить 2,7 відсотка.
Обчислення суми податку здійснює податкова служба за місцем знаходження об’єкта житлової нерухомості. При нарахуванні суми податку враховується зменшення, яке надається один раз на базовий податковий період, тобто рік і до одного об’єкта нерухомості за вибором (якщо їх декілька у власності): для квартир до 120 кв. метрів для жилих будинків до 250 кв. метрів тобто, податок на нерухомість нараховується на житлову площу, яка перевищує, ці показники.
До 1 липня звітного року органи державної податкової служби надсилають платникам податків – фізичним особам податкове повідомлення-рішення про суму податку на нерухомість. У разі виникнення питань щодо суми податку, платники мають право звертатися до податкової для звірки даних і врегулювання відповідних питань. Платники податку – юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і до лютого цього ж року подають до органу податкової служби декларацію за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України.
Податкове зобов’язання, згідно повідомлення-рішення необхідно сплатити: фізичним особам протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення; юридичним особам – авансовими внесками щокварталу до 30 числа, що наступає за звітним кварталом, які відображається в річній податковій декларації. Водночас, не оподатковується житлова нерухомість, яка: перебуває у власності держави або територіальних громадах (їх спільній власності); розташована в зонах відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення; є будівлею дитячих будинків сімейного типу; є садовий або дачний будинок, але не більше одного такого об’єкта на одного платника податку; належить багатодітним сім’ям та прийомним сім’ям, у яких виховується троє та більше дітей, але не більше одного такого об’єкта на сім’ю.
Перереєстрація платників податків при зміні місцезнаходження
В зв’язку зі змінами границі м. Харкова, суб’єктам господарювання, які розташовані на приєднаній території, необхідно провести перереєстрацію реєстраційних даних, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних та фізичних осіб – підприємців (далі ЄДР). Для внесення змін до ЄДР платникам необхідно звернутися до державних реєстраторів за своїм територіальним місцезнаходженням.
Відповідно до вимог п.2 ст.45 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» від 15.05.03.№755 (далі Закону України №755) «для проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу - підприємця, що передбачені частиною першою цієї статті, фізична особа - підприємець подає державному реєстратору особисто (надсилає рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу - підприємця; оригінал свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи - підприємця; документ, що підтверджує сплату реєстраційного збору за державну реєстрацію змін до відомостей про фізичну особу - підприємця; копію довідки про зміну реєстраційного номера облікової картки платника податків.
Для проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу - підприємця, що передбачені частиною першою цієї статті, фізична особа - підприємець, яка через свої релігійні або інші переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади і має відмітку у паспорті, подає документи, визначені цією частиною, виключно особисто».
Відповідно до вимог п.1 ст.19 Закону України №755 «у разі якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, або не підлягає державній реєстрації, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає (надсилає рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі».
Органи державної податкової служби проводять внесення змін і доповнень до районного рівня Єдиного банку даних юридичних осіб та Реєстру самозайнятих осіб на підставі інформації органів державної реєстрації, відповідно до статті 9.1 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.11 № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.12.11 за №1562/20300 (далі – Порядок обліку № 1588).
Також зазначаємо, що на підставі статті 10 Порядку обліку № 1588 підставою для переведення на обслуговування платника податків з одного органу державної податкової служби до іншого (взяття на облік / зняття з обліку) у зв'язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання) платника, пов'язаною зі зміною адміністративно-територіальної одиниці, є надходження хоча б до одного з цих органів даних, що свідчать про належну державну реєстрацію таких змін. Платники податків зобов'язані протягом 10 календарних днів від дня реєстрації зміни місцезнаходження (місця проживання), пов'язаної із зміною адміністративно-територіальної одиниці, подати до органу державної податкової служби за новим місцезнаходженням (місцем проживання) заяву за ф. N 1-ОПП () або за ф. N 5-ОПП.
В органі державної податкової служби за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) термін перебування платника податків на обліку повинен бути продовжений до: закінчення поточного бюджетного року у разі реєстрації зміни місцезнаходження суб'єкта господарювання - платника податків, яким згідно з частиною восьмою статті 45 Бюджетного кодексу України сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду та інше.
Особливості застосування спрощеної системи оподаткування
Нещодавно, завідувач сектору взаємодії із ЗМІ та громадськістю Харківської об’єднаної державної податкової інспекції Харківської області ДПС Інна Боброва провела сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Спрощена система оподаткування» у ході якого надала вичерпні відповіді на запитання платників податків. Пропонуємо декілька запитань та відповідей, які були надані під час «гарячої лінії».
Який порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування фізичною особою-підприємцем?
Згідно з п.298.1 ст.298 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-IV із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування здійснюється відповідно до пп.298.1.1 - 298.1.4 п.298.1 ст.298 ПКУ. Для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування суб’єкт господарювання подає до органу державної податкової служби заяву (пп.298.1.1 п.298.1 ст.298 ПКУ).
Відповідно до пп.298.1.2 п.298.1 ст.298 ПКУ зареєстровані в установленому порядку фізичні особи - підприємці, які до закінчення місяця, в якому відбулася державна реєстрація, подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для першої або другої групи, вважаються платниками єдиного податку з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому виписано свідоцтво платника єдиного податку.
Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої, зокрема, для третьої або п’ятої груп, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.
Відповідно до пп.298.1.4 п.298.1 ст.298 ПКУ суб’єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм ПКУ, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до органу державної податкової служби не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Такий суб’єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.
Перехід на спрощену систему оподаткування суб’єкта господарювання, зазначеного в абз. першому цього підпункту, може бути здійснений за умови, якщо протягом календарного року, що передує періоду переходу на спрощену систему оподаткування, суб’єктом господарювання дотримано вимоги, встановлені в п.291.4 ст.291 ПКУ.
До поданої заяви додається розрахунок доходу за попередній календарний рік, який визначається з дотриманням вимог, встановлених гл.1 р.XIV ПКУ. При цьому якщо суб’єкт господарювання протягом календарного року, що передує року обрання спрощеної системи оподаткування, самостійно прийняв рішення про припинення фізичної особи - підприємця, то при переході на спрощену систему оподаткування до розрахунку доходу за попередній календарний рік включається вся сума доходу, отриманого такою особою в результаті провадження господарської діяльності за такий попередній календарний рік.
Чи необхідно вести окрему книгу обліку доходів кожному найманому працівнику фізичної особи-підприємця – платника єдиного податку?
Відповідно до вимог ст.296 ПКУ книгу обліку доходів ведуть платники єдиного податку першої і другої груп та платники єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на додану вартість. Наказом Міністерства фінансів України від 15.12.11 № 1637 «Про затвердження форм книги обліку доходів і книги обліку доходів і витрат та порядків їх ведення» затверджено форму книги обліку доходів та порядок її ведення (далі – наказ №1637).
При цьому, нормами ПКУ та наказу №1637 не передбачено ведення окремо книги обліку найманими працівниками фізичної особи – підприємця - платника єдиного податку.
Чи мають право платники єдиного податку здійснювати бартерні операції (взаємозалік заборгованостей)?
Відповідно до п. 291.6 ст. 291 ПКУ платники єдиного податку повинні здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій). Бартерна (товарообмінна) операція - господарська операція, яка передбачає проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у негрошовій формі в рамках одного договору (пп. 14.1.10 п. 14.1 ст. 14 ПКУ). Отже, платники єдиного податку не мають права здійснювати бартерні операції, в тому числі погашати заборгованість за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) іншим способом ніж грошовим.