Харківська ОДПІ Харківської області ДПС повідомляє (18.02.2013)
Запитували-відповідаємо
Нещодавно, начальник відділу доступу до публічної інформації та звернень громадян Харківської об’єднаної державної податкової інспекції Харківської області ДПС Наталія Івлєва провела сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Порядок розгляду звернень громадян» у ході якого надала вичерпні відповіді на запитання платників податків. Пропонуємо декілька запитань та відповідей, які були надані під час «гарячої лінії».
Якими нормативними документами слід керуватися у разі письмового звернення до ДПС?
Статею 40 Конституції України встановлено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглядати звернення і надати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про звернення громадян» № 393/96-ВР від 02.10.96 р. кожен громадянин України та громадянин іншої держави, особа без громадянства має право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Слід зазначити, що для отримання відповіді заявнику необхідно дотримуватися вимог щодо оформлення звернення відповідно до ст.. 5 цього Закону .
Що слід розуміти під терміном податкова консультація?
Відповідно до пп.14.1.172 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), податкова консультація це допомога контролюючого органу конкретному платнику податків стосовно практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган. Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію. Консультації надаються органом державної податкової служби або митним органом, в якому платник податків перебуває на обліку. Згідно з положеннями п. 52.3 ПКУ податкові консультації можуть надаватись платникам податків у письмовій та усній формі, а з 01.01.2012 року і в електронній формі.
Чи передбачено діючим законодавством право платника на оскарження податкової консультації до суду?
Так. Платник податків може оскаржити до суду як правовий акт індивідуальної дії податкову консультацію контролюючого органу, викладену в письмовій або електронній формі, яка, на думку такого платника податків, суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору. Визнання судом такої податкової консультації недійсною є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду. Саме така норма прописана у п.53.3 ст.53 ПКУ.
Користуйтеся податковою накладною в електронній формі
Платник податку зобов'язаний надати покупцю на його вимогу підписану і скріплену печаткою податкову накладну. За вибором покупця податкова накладна може бути складена в паперовому вигляді або в електронній формі. Продавець складає податкову накладну у форматі, затвердженому Державною податковою службою, з використанням спеціалізованого програмного забезпечення. При складанні електронної накладної необхідно накласти на неї електронний підпис та надіслати її до органу ДПС засобами комунікаційного зв’язку. Така накладна вноситься до Єдиного реєстру податкових накладних відповідно до Порядку, затвердженого Постановою КМУ від 29.12.10 №1246. Лише після отримання від ДПС України квитанції про підтвердження реєстрації в ЄРПН податкової накладної, продавець може надіслати її в електронному вигляді покупцю. В той же час покупець також повинен мати відповідне програмне забезпечення для податкових накладних. Важливо знати, що при складанні податкової накладної в електронній формі, складати її в паперовому вигляді не обов'язково.
Водночас, продавець зобов’язаний зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, якщо: • сума податку на додану вартість в одній податковій накладній становить понад 10 000 гривень; • при здійсненні операцій з постачання підакцизних товарів; • при здійсненні операцій з постачання товарів, ввезених на митну територію України. Подання податкової накладної платниками податків регулюються статтею 201 Податкового кодексу України.
Нормативна грошова оцінка земель у 2013 році
Станом на 01.01.2013 року нормативну грошову оцінку земель за 2012 рік необхідно індексувати на коефіцієнт 1,0. Такий коефіцієнт розраховано виходячи з індексу споживчих цін за 2012 рік – 99,8 % (п. 289.2 статті 289 Податкового кодексу України). Водночас, у 2013 році підлягає індексації на коефіцієнт 3,2 нормативна грошова оцінка: земель населених пунктів, яка проведена за вихідними даними станом на 01.04.1996 р. земель сільськогосподарського призначення, яка проведена станом на 01.07.1995 р. земель несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів (крім земель під торфовищами, наданими підприємствам торфовидобувної промисловості, земель під водою, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення та лісових земель), проведена станом на 01.01.1997 р.
Крім того станом на 01.01.2013 р. на коефіцієнт 1,879 індексується нормативна грошова оцінка земель під торфовищами, наданими підприємствам торфовидобувної промисловості, земель під водою, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення та лісових земель за межами населених пунктів, проведена станом на 01.01.1997 р. Також нормативна грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення, проведена у 2006 році станом на 01.01.2013 р. підлягає індексації на коефіцієнт 1,254. Зауважимо, що нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалась. Додатково повідомляємо, що ставки податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, встановлюються у таких розмірах:
Групи населених пунктів з чисельністю населення (тис. осіб) Ставка податку (гривень за 1 кв. метр) Коефіцієнт, що застосовується у містах Києві, Сімферополі, Севастополі та містах обласного значення До 3 0,28 Від 3 до 10 0,56 Від 10 до 20 0,90 Від 20 до 50 1,40 1,20 Від 50 до 100 1,69 1,40 Від 100 до 250 1,97 1,60 Від 250 до 500 2,26 2,00 Від 500 до 1000 2,82 2,50 Від 1000 і більше 3,95 3,00
Відповідні зміни до пункту 275.1 статті 275 Податкового кодексу України внесено згідно з Законом України від 20.11.2012 р. N 5503-VI „Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів”. Питання індексації нормативної грошової оцінки земель роз’яснено у листі ДПС України від 16.01.2013 № 906/7/17-3217
Забудовники платять податок на нерухомість
Якщо юридична особа – забудовник є власником житлових об’єктів, які він побудував, то така юридична особа є платником податку на нерухоме майно. Водночас, право власності на об’єкти повинно підтверджуватися відповідними документами. Враховуючи зазначене, забудовник повинен: - самостійно обчислити суму податку, виходячи з житлової площі об’єкта оподаткування; - заповнити та направити до органу ДПС податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; - сплатити податкове зобов’язання за звітний рік, авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом. У разі наявності кількох об’єктів оподаткування база оподаткування обчислюється окремо за кожним з таких об’єктів.
Якщо право власності на об’єкт житлової нерухомості набуте протягом року, податок нараховується з дня виникнення такого права. Зазначимо, що перехід права власності на об’єкт нерухомості відбувається після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем відповідно до Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”. Об’єкт оподаткування визначено статтею 265 ПКУ.
Здаєте власне майно в оренду – не забудьте сплатити податок
У разі, якщо громадянин у 2013 році планує здавати свою квартиру в оренду, то податок на доходи фізичних осіб він повинен сплачувати щоквартально, а декларацію подати до 1 травня 2014 року. Дохід від здачі в оренду власного нерухомого майна підлягає оподаткуванню за ставкою 15% та/або 17%. Ставка 15% застосовується, якщо загальна сума доходів, отриманих у звітному податковому місяці не перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року (тобто в 2013 р. – 11470 грн.); 17% – з суми, що перевищує зазначений десятикратний розмір.
Слід зауважити, якщо фізична особа – орендар не є суб’єктом господарювання, то відповідальність за нарахування та сплату (перерахування) податку до бюджету несе орендодавець (громадянин, який здає майно в оренду). Такий орендодавець самостійно нараховує та сплачує податок до бюджету в строки, встановлені Податковим кодексом України для квартального звітного (податкового) періоду. Тобто, протягом 40 календарних днів, наступних за останнім днем звітного кварталу. Сума отриманого доходу, сума сплаченого протягом року податку та нарахованого податкового зобов’язання за результатами такого року відображаються у річній податковій декларації. Така декларація подається до 1 травня року, що настає за звітним, до органу ДПС за податковою адресою платника податку. Водночас нагадуємо, Кампанія декларування доходів, отриманих протягом 2012 року, триває. Термін подачі податкової декларації про майновий стан і доходи за 2012 рік – до 1 травня 2013 року. Особливості нарахування (виплати) та оподаткування окремих видів доходів фізичних осіб передбачено ст. 170 розділу IV Податкового кодексу України.
Податкову декларацію з плати за землю необхідно подати не пізніше 20 лютого 2013 року
Юридичні особи-платники плати за землю щороку самостійно обчислюють суму податку. Податкову декларацію такі особи подають до органу ДПС за місцезнаходженням земельної ділянки не пізніше 20 лютого. Річна сума податку у ній розбивається рівними частинами на 12 місяців. При розрахунку річної суми податку враховуються дані станом на 1 січня поточного року. Слід зазначити, що подання такої декларації звільняє від подання щомісячних декларацій. Водночас, платник може обрати варіант подання звітної податкової декларації з плати за землю щомісяця. У такому разі декларація подається протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним. Новостворений платник податку при поданні першої декларації додатково подає ще й довідку (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У подальшому таку довідку слід подавати у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Нагадуємо, що порядок обчислення плати за землю регулюється положеннями ст. 286 Податкового кодексу України. Питання індексації нормативної грошової оцінки земель роз’яснено у листі ДПС України від 16.01.2013 № 906/7/17-3217.
Втратили свідоцтво платника єдиного податку – подайте до органу ДПС відповідну заяву
У разі втрати або зіпсуття свідоцтва платника єдиного податку фізична особа-підприємець може отримати дублікат даного свідоцтва. Для цього необхідно подати до органу ДПС за місцем своєї реєстрації відповідну заяву, що складається у довільній формі. Свідоцтво видається протягом 10 календарних днів з дня подання суб’єктом господарювання заяви. Нагадуємо, що бланк свідоцтва платника єдиного податку є документом суворого обліку. Свідоцтво видається безстроково органом ДПС виключно суб’єкту господарювання або уповноваженій ним особі та не може передаватися для провадження господарської діяльності іншим особам.
Анульоване свідоцтво платника єдиного податку підлягає поверненню до органу державної податкової служби, який його видав, протягом 10 днів з дня анулювання. Порядок видачі, отримання та анулювання свідоцтва платника єдиного податку регулюється положеннями ст. 299 Податкового кодексу України.
Аліменти від батька іноземця оподатковуються
Якщо у 2012 році Ви отримували аліменти від нерезидента, то повинні сплатити податок з доходів фізичних осіб. Цей дохід оподатковується, як іноземний, з джерел за межами України. У такому випадку необхідно до 1 травня 2013 року подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи, та сплатити податок до бюджету за ставками 15% або 17% в залежності від суми отриманих в звітному місяці доходів.
Ставка 17 відсотків застосовується, якщо сума доходів, отриманих у календарному місяці перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року. На 1 січня 2012 року мінімальна заробітна плата становила 1073 гривні, тому сума іноземного доходу. яка перевищує 10730 гривень оподатковується за ставкою 17 відсотків. У випадках, якщо сума аліментів від іноземця становить менше 10730 грн. – 15 відсотків. Оподаткування суми аліментів регламентовано пп.165.1.14 п.165.1 ст.165 Податкового кодексу України. Ставки податку вказані відповідно п. 167.1 ст. 167 ПКУ.
20 лютого – останній день сплати авансових внесків з податку на прибуток
Змінами до Податкового кодексу України, які набрали чинності з 2013 року, передбачено що платники податку на прибуток (крім новостворених, виробників сільськогосподарської продукції, неприбуткових установ та платників, у яких доходи, що враховуються при визначені об’єкта оподаткування, за останній річний звітний податковий період не перевищують 10 мільйонів) щомісяця сплачують авансовий внесок з податку на прибуток у порядку і в строки, які встановлені для місячного податкового періоду, у розмірі не менше 1/12 нарахованої до сплати суми податку за попередній звітний (податковий) рік без надання податкової декларації.
Платники податку на прибуток підприємств, які відповідно до наведених вище норм Кодексу, починаючи з 2013 року подають річну податкову декларацію зі сплатою авансових внесків, у січні-лютому 2013 року сплачують авансовий внесок з цього податку в розмірі 1/9 податку на прибуток, нарахованого у податковій звітності за дев’ять місяців 2012 року, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Отже, останній день сплати авансових внесків з податку на прибуток за лютий 2013 року - 20 лютого поточного року. З реквізитами бюджетних рахунків для сплати авансових внесків з податку на прибуток можна ознайомитись на суб-сайті ДПС у Харківській області, а також у Центрах обслуговування платників податків.
Про касові апарати з «електронним звітуванням»
Змінами, внесеними до Закону України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон №265) передбачено, що з 1 липня 2014 року суб’єкти господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з купівлі – продажу іноземної валюти) повинні подавати до органів державної податкової служби по дротових або бездротових каналах зв’язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам’яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам’яті модемів, які до них приєднані. Зазначені вимоги стосуються також і суб’єктів господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій з приєднаними до них зовнішніми модемами. Вказані зміни внесено пунктом 6 Закону України від 06 грудня 2012 року №5518-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів (далі – Закон №5518).
Крім того, з 1 січня 2014 року дозволяється первинна реєстрації лише реєстраторів розрахункових операцій, які створюють контрольну стрічку в електронній формі, та електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг), реєстраторів розрахункових операцій з купівлі – продажу іноземної валюти. Необхідно зазначити, що зміни, які внесені Законом №5518 та набувають чинності відповідно з 1 січня 2014 року та 1 липня 2014 року, не змінюють до вказаних термінів діючі на сьогодні норми п. 7 ст. 3 Закону №265 щодо обов’язкового надання звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій до органів державної податкової служби по дротових або бездротових каналах зв’язку за технологією Національного банку України.
Податок на нерухоме майно сплачується з місяця, коли виникло право власності на нього
У випадку коли право власності протягом календарного року переходить від одного власника до іншого, попередній власник сплачує податок на нерухоме майно з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому втратив право власності на зазначений об’єкт оподаткування. Новий власник сплачує податок починаючи з місяця, в якому виникло право власності.
Враховуючи, що для власників житлової нерухомості фізичних осіб, обчислення суми податку проводиться органом державної податкової служби, новому власнику житла - громадянину буде надіслано повідомлення - рішення про розмір нарахованого податку на нерухоме майно. Таке повідомлення формуватиметься після отримання інформації про виникнення чи про перехід права власності на нерухомість від органу держреєстрації прав на нерухоме майно.
Сплачувати податок на нерухоме майно власникам - фізичним особам необхідно протягом 60 днів з дня вручення йому податкового повідомлення - рішення. Звертаємо увагу, що фізичні особи – платники податку на підставі документів, що підтверджують їх право власності на об’єкт оподаткування можуть самостійно звернутись до органів ДПС для звірки даних щодо площі житлової нерухомості, податкових пільг, ставок та нарахованої суми податку на нерухоме майно. При цьому не слід забувати, що законодавством надано пільгу зі сплати податку, для об’єктів житлової нерухомості, що перебуває у власності фізичних осіб: для квартири – до 120 кв. метрів, для житлового будинку – до 250 кв. метрів. Якщо громадянин має у власності один об’єкт житлової нерухомості такої площі, податок на не рухоме майно не сплачується.
Що стосується юридичних осіб, які стали власниками житлової нерухомості протягом цього року, то вони самостійно обчислюють податок на нерухоме майно та подають декларацію протягом місяця з дня виникнення права власності на такий об’єкт. Сплачується податок авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що настає за звітним кварталом.
Зміни в механізмі автоматичного відшкодування податку на додану вартість
З 3 січня 2013 року набув чинності Закон України від 06.12.2012№5519-VI „Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів” (опубліковано в газеті „Голос України” від 03.01.2013, №1), яким змінено один із критеріїв автоматичного бюджетного відшкодування ПДВ. Так, до внесення змін рівень визначення податкового зобов’язання з податку на прибуток до сплати до бюджету повинен був перевищувати середній по галузі в кожному з останніх чотирьох звітних кварталів. Тепер цей показник визначається за останній податковий рік (пп. „в” пп. 200.19.6 п. 200.19 ст. 200 ПКУ).
Внесено зміни до Положення про реєстрацію платників ПДВ
Наказом Міністерства фінансів України (далі – Мінфін) від 06.11.12 р. №1144 внесено зміни до „Положення про реєстрацію платників ПДВ”, затвердженого наказом Мінфіну від 07.11.11 р. №1394. Спрощено форму заяви про реєстрацію платником ПДВ (ф. №1-ПДВ), яку скорочено із 14 розділів до 12. В пункті 6 заяви платник буде повідомляти, чи вперше він реєструється платником ПДВ. В пунктах 7, 8, 9 заяви не потрібно буде зазначати обсяги постачань платникам ПДВ, розмір статутного капіталу та дані про балансову вартість активів, оскільки ці показники не впливають на право реєстрації платником ПДВ. Скасовано додаток 2 до заяви, у якому раніше наводились дані про засновників.
В заяві про анулювання реєстрації платника ПДВ (ф. №3-ПДВ) слід буде вручну дописувати норми Податкового кодексу, які є підставою для анулювання реєстрації платника ПДВ. Їх перелік наведено в новому додатку до заяви. Заяву про реєстрацію платником ПДВ можна надсилати в електронній формі, особами, які мають електронний цифровий підпис. В Положенні прямо зазначено, що оскаржити повідомлення-рішення податкового органу про анулювання реєстрації платника ПДВ можна до вищого органу ДПС. Скорочено терміни видачі Свідоцтва про перереєстрацію платника ПДВ. Вказані зміни набули чинності з 18 січня 2013 року.