Харківська ОДПІ Харківської області ДПС повідомляє (26.03.2013)
Зустріч з представниками бізнесу Харківського району
Нещодавно в залі засідань Харківської РДА відбулася зустріч податківців Харківської ОДПІ з представниками бізнесу району. Темою зустрічі стало питання обговорення підсумків роботи ДПІ та новацій в оподаткуванні. Під час виступу начальник ДПІ Андрій Криволапов наголосив, що необхідність сплачувати податки – це невід'ємна частина підприємницької діяльності. Звернув увагу присутніх на запровадження нового місцевого податку, - податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Андрій Криволапов зауважив, що з 1 січня 2013 року платники податків, які працюють з касовими апаратами, отримали змогу звітувати до податкової в автоматичному режимі. Для цього слід модернізувати наявні касові апарати або ж придбати нові для формування контрольної касової стрічки в електронному вигляді до 1 липня 2013 року. Штрафів за помилки, допущені при освоєнні нової технології, в цей період не буде. Нагадав, що триває кампанія декларування доходів, отриманих громадянами за 2012 рік. Громадяни мають змогу заповнити декларацію про майновий стан та доходи у режимі реального часу та подати її в податкову через Інтернет.
Фахівці ДПІ ознайомили бізнес з порядком заповнення та сплатою в поточному році до бюджету податку на прибуток підприємств та ПДВ. На завершення зустрічі зазначено, що всі сторони зацікавлені в зростанні бізнесу, ліквідації тіньових зарплат, адже це надходження до бюджету, нові робочі місця та забезпечення соціальних гарантій для кожного громадянина.
Бізнес Харківського району сплатив до зведеного бюджету понад 73 млн. грн.
За словами начальника Харківської об’єднаної державної податкової інспекції Андрія Криволапова, з початку року до державного бюджету надійшло 35,8 млн. грн. Місцеві бюджети отримали 37,4 млн. грн, що на 3,7 млн. грн. більше, ніж торік. Основна причина збільшення надходжень, на думку Андрія Криволапова, – зменшення втручання податкової служби у діяльність підприємців. «Робота сумлінних платників не перевіряється, в цьому немає жодної потреби, – наголосив начальник інспекції. – Ми даємо можливість бізнесу розвиватися і працювати на прибуток».
Зворотній зв’язок з громадянами
Впродовж першого кварталу 2013 року до Харківської ОДПІ надійшло 15 письмових звернень громадян, у т.ч. 1 колективне, що на 7 звернень менше, ніж за відповідний період 2012 року (22 звернення). З них: 14 заяв (93% від загальної кількості) та 1 скарга (7 %). Пропозиції не надходили.
Аналіз звернень громадян вказує на те, що особливо актуальними питаннями є: - контрольно – перевірочна робота (8 звернень, в яких громадяни інформують про можливі порушення податкового законодавства суб’єктами господарювання - юридичними та фізичними особами); - оподаткування доходів підприємницької діяльності (3 звернення). Усі звернення ретельно розглянуті у встановлені законом терміни.
Звернень громадян з гострих суспільно значущих проблем та з питань, що не належать до компетенції ДПС, до інспекції не надходило. Звернення громадян, в яких йдеться про недоліки у роботі органів державної податкової служби чи оскаржується рішення посадових осіб, до ДПІ не надходили. Фактів порушень посадовими особами інспекції положень Закону України “Про звернення громадян”, не вирішення порушених у зверненні громадянина питань, які належать до компетенції податкової інспекції, посадової чи службової особи, що призвело до повторного звернення чи звернення до органу вищого рівня, тяганини та формалізму не встановлено.
Керівництвом та посадовими особами податкової інспекції, відповідно до затверджених графіків, проводяться особисті та виїзні особисті прийоми громадян. За цей період звернулося 4 громадянина з питань оподаткування доходів підприємницької діяльності, надання податкової звітності та з питань можливого ухилення від оподаткування суб’єктами господарювання. Порівняно з показниками аналогічного періоду 2012 року, кількість зазначених звернень збільшилась на одне. Усі питання, з якими звернулися громадяни на прийомі були вирішені. Податківці й надалі сприятимуть діалогу з громадськістю, оскільки вчасне реагування на проблемні питання, викладені у зверненнях, виявлення причин їх надходжень та усунення порушень та недоліків допоможе підтримувати зворотній зв’язок.
«Пульс» – ефективний сервіс доступний клієнтам податкової та митниці
«Пульс» Міністерства доходів і зборів попереджує: труднощі в спілкуванні; не коректне ставлення; перевищення повноважень; неякісне обслуговування. Номер цілодобової телефонної лінії сервісу «Пульс» для клієнтів податкової та митниці: (044) 284-00-07.
Про деякі зміни в оподаткуванні
У січні 2013 року Законом України від 20.11.2012р. № 5503-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів» по деяких податках і зборах збільшені діючі ставки, а саме: - збору за спеціальне використання води, ставки, передбачені статтею 325 Кодексу, - на 9,4 відсотки; - збору за спеціальне використання лісових ресурсів, ставки, встановлені статтею 331 Кодексу, - на 9,4 відс.; - платі за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, ставки, визначені статтею 264 Кодексу, - на 9,0 відс.; - екологічному податку, ставки, передбачені статтями 243 - 248 Кодексу, - на 7,9 відс. Норми Закону №5503 застосовуються з моменту набрання ним чинності, тобто з дня його офіційного опублікування, а саме - з 4 січня 2013 року.
Запитували-відповідаємо
У Харківській ОДПІ відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» з начальником відділу адміністрування ПДВ Тертишник Кариною на тему: «Актуальні питання оподаткування юридичних осіб». Пропонуємо декілька запитань та відповідей, які були надані під час «гарячої лінії».
Чи потрібно до податкової декларації з ПДВ, яка подається до органу ДПС з прочерками, додавати копії реєстрів виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді?
Платник податку зобов’язаний до податкової декларації з ПДВ, яка подається до органу державної податкової служби з прочерками, додавати копії реєстрів виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді за відповідний звітний період.
Чи має право платник ПДВ після відмови органом ДПС у автоматичному бюджетному відшкодуванні повторно подати заяву на відшкодування, якщо платник вже відповідає критеріям?
Визначення відповідності платника податку критеріям проводиться на підставі даних його звітних показників та наявної податкової інформації в автоматизованому режимі протягом 15 календарних днів після граничного терміну подачі звітності за відповідний звітний період. Повторний обрахунок критеріїв з метою визначення відповідності платника податку критеріям за один і той же звітний податковий період не здійснюється ( пп.«а» п.200.4 ст.200 та п.200.19 ст.200 ПКУ).
У які терміни юридичній особі необхідно перераховувати податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?
Перерахування суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, здійснюється юридичними особами авансовими внесками, які відображаються в річній податковій декларації, щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом. Наприклад, за перший квартал 2013 року – до 30 квітня.
Які строки сплати податкового зобов’язання для юридичної особи щодо плати за землю?
Відповідно до п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ) податкове зобов’язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Податкове зобов’язання з плати за землю, визначене у новій звітній податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.4 ст. 287 ПКУ).
Які платники єдиного податку можуть бути платниками ПДВ?
Відповідно до п.183.1 ст.183 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) будь-яка особа, що підлягає обов’язковій реєстрації чи прийняла рішення про добровільну реєстрацію як платника податку, подає до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву.
Підпунктом 14.1.139 п.14.1 ст.14 ПКУ визначено, що особа для цілей р.V ПКУ - будь-яка із зазначених нижче осіб: а) юридична особа, створена відповідно до закону у будь-якій організаційно-правовій формі, у тому числі підприємство з іноземними інвестиціями, яка, зокрема: або є платником єдиного податку за ставкою, що передбачає сплату податку на додану вартість; або є платником єдиного податку за ставкою, що передбачає включення податку на додану вартість до складу єдиного податку, і добровільно переходить у встановленому ПКУ порядку на сплату єдиного податку за ставкою, що передбачає сплату податку на додану вартість; б) фізична особа - підприємець, яка зокрема: або є платником єдиного податку за ставкою, що передбачає сплату податку на додану вартість; або є платником єдиного податку за ставкою, що передбачає включення податку на додану вартість до складу єдиного податку, і добровільно переходить у встановленому ПКУ порядку на сплату єдиного податку за ставкою, що передбачає сплату податку на додану вартість;
Відсоткова ставка єдиного податку у розмірі 3 або 5% доходу встановлена для третьої і четвертої груп та п’ятої і шостої груп платників єдиного податку, у разі сплати ними ПДВ згідно з ПКУ (п.293.3 ст.293 ПКУ). Враховуючи зазначене, платниками ПДВ можуть бути платники єдиного податку третьої і четвертої та п’ятої і шостої групи за умови застосування відсоткової ставки єдиного податку у розмірі 3 або 5% відповідно.
Особливості розрахунку збору за спеціальне використання води у І кварталі 2013 року
Платникам збору за спеціальне використання води під час складання квартального звіту слід пам`ятати, що в 2013 році змінено ставки цього збору. При цьому пункт 32 розділу I Закону України від 20 листопада 2012 року N 5503-VI "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів" (далі - Закон N 5503, Кодекс), яким збільшено ставки водозбору, передбачені статтею 325 Кодексу, набрав чинності тільки з 4 січня 2013 року ( з дня його опублікування). В середньому ставки збору збільшено на 9,4 відсотка. Виходячи з викладеного, при обчисленні податкових зобов'язань за період з 01.01.2013 по 03.01.2013 включно платникам збору потрібно застосовувати ставки збору, що діяли у 2012 році, а починаючи з 04.01.2013 - нові відповідно до Закону N 5503.
Порядок обчислення, подання податкових декларацій та сплати податкових зобов'язань збору за спеціальне використання води у 2013 році не змінився. Платники збору обчислюють суму збору наростаючим підсумком з початку року, складають податкові декларації за формами, затвердженими наказом ДПА України від 24.12.2010 N 1009, та подають органам державної податкової служби за місцем податкової реєстрації. У зв'язку зі зміною ставок протягом звітного періоду в податковій декларації збору за спеціальне використання води за І квартал 2013 року рекомендується відображати дані двома окремими рядками, з відповідною приміткою у цих рядках: "з 01.01.2013 по 03.01.2013 включно" та "з 04.01.2013 по 31.03.2013 включно".
У випадку подання податкової декларації збору за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики за I квартал 2013 року, доцільно подавати дві звітні податкові декларації по цьому збору: за період "з 01.01.2013 по 03.01.2013 включно" та за період "з 04.01.2013 по 31.03.2013 включно".
Розстрочка податкового боргу
Харківська ОДПІ повідомляє, що розстрочення та відстрочення грошових зобов’язань або податкового боргу платника податку регламентовано ст.100 Податкового кодексу України. Для розстрочення або відстрочення податкового боргу платнику податків необхідно написати заяву, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України 30.11.2012 N 1261. Така заява подається до органу державної податкової служби за місцем обліку платника податків. У заяві зазначаються суми податків, зборів, штрафних санкцій, пені, сплату яких платник податків просить розстрочити або відстрочити. Окремо необхідно зазначити строк розстрочення або відстрочення та періоди сплати. При цьому, окремо вказуються суми, строк сплати яких ще не настав, а також строк сплати яких вже минув.
До заяви додається економічне обґрунтування, яке складається з: переліку обставин, що свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу, і доказів існування таких обставин; аналізу фінансового стану; графіка погашення розстрочених (відстрочених) сум; розрахунків прогнозних доходів платника, що гарантують виконання графіка погашення. Протягом 30 календарних днів з дати подання заяви керівник органу податкової служби приймає рішення щодо розстрочення або відстрочення податкових зобов’язань. На наступний робочий день з дня прийняття рішення орган державної податкової служби укладає з цим платником податків відповідний договір про розстрочення або відстрочення податкового боргу. Строк дії договору починається з дати його підписання.
До уваги орендодавців житлових приміщень
Не можуть бути платниками єдиного податку фізичні особи - підприємці, які надають в оренду: - земельні ділянки, загальна площа яких перевищує 0,2 гектара; - житлові приміщення та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 100 квадратних метрів; - нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 300 квадратних метрів. Відповідно до Цивільного кодексу України власник має право використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності, крім випадків, встановлених законом. Це положення стосується й використання майна, яке надається в оренду підприємцем на спрощеній системі оподаткування.
Водночас, фізична особа, якій належить нерухоме майно (житлового або нежитлового призначення), загальна площа якого не перевищує вищезазначені норми, не має права надавати в оренду одну частину нерухомого майна як фізична особа - не суб’єкт господарювання, а іншу частину - як ФОП на спрощеній системі оподаткування. Нагадуємо, що умови перебування платників податків на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності передбачені розділом XIV Податкового кодексу України.
Повернення помилково сплачених сум грошового зобов’язання
Якщо платник податку помилково або надміру сплатив кошти до бюджету, він може повернути сплачену суму податкового зобов’язання. Також за рахунок цих коштів платник може погасити грошове зобов’язання (податковий борг) з інших платежів.
Для повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошового зобов’язання, платнику податків необхідно подати відповідну заяву. Заява складається у довільній формі та подається платником до органу ДПС за місцем реєстрації протягом 1095 днів від дня виникнення такої переплати. В заяві платник податків обов’язково зазначає напрям перерахування коштів, що повертаються, наприклад на поточний рахунок платника податку в банку; на погашення грошового зобов’язання (податкового боргу) з інших платежів; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника рахунку в банку. Водночас, заява не подається для повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб. Суми ПДФО розраховуються органом державної податкової служби на підставі поданої платником податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку.
За платежами, належними державному бюджету, орган державної податкової служби готує висновок про повернення сум коштів з відповідного бюджету. Висновок подається для виконання відповідному територіальному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку протягом п’яти робочих днів здійснюється повернення помилково сплачених грошових зобов’язань платникам податків. Нагадаємо, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику податків відповідно до ст.43 Податкового кодексу України та ст.301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. У разі наявності у платника податкового боргу, повернення помилково або надміру сплаченої суми грошового зобов’язання проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (п.43.2 ст.43 ПКУ).
Отримай податкову знижку за проценти іпотечного житлового кредиту
Якщо платник податків протягом звітного року сплачував проценти за користування іпотечним житловим кредитом, наданим у національній або іноземній валюті, він може включити частину суми цих процентів до податкової знижки. Таке право виникає, якщо за рахунок іпотечного житлового кредиту будується чи купується житловий будинок або квартира. Але необхідно враховувати, що таке житло є основним місцем проживання особи, про що, зазначено в її паспорті. Фізична особа має право включити до податкової знижки суми витрат, які пов’язані із сплатою видатків на будівництво або придбання доступного житла. Крім того, до податкової знижки можуть бути включені витрати на погашення пільгового іпотечного житлового кредиту, наданого на зазначені цілі, та процентів за ним.
Право на включення суми до податкової знижки, надається платнику податку за одним іпотечним кредитом протягом 10 послідовних календарних років починаючи з року, в якому: об’єкт житлової іпотеки придбавається; збудований об’єкт житлової іпотеки переходить у власність платника податку та починає використовуватися як основне місце проживання. У разі, якщо іпотечний житловий кредит має строк погашення більше ніж 10 календарних років, право на включення частини суми процентів до податкової знижки за новим іпотечним житловим кредитом виникає у платника податку після повного погашення основної суми та процентів попереднього іпотечного житлового кредиту.
Нагадуємо, податкова знижка - це сума витрат платника податку у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) протягом звітного року, на суму яких дозволяється зменшення суми загального річного оподатковуваного доходу у вигляді заробітної плати, одержаного за наслідками такого року. Визначення суми процентів, сплачених платником податку за користування іпотечним житловим кредитом з метою нарахування податкової знижки визначено ст.175 Податкового кодексу України.
Здаєте квартиру в оренду – задекларуйте свій доход
Якщо фізична особа-орендар нерухомого майна не є суб'єктом господарювання, то відповідальним за нарахування та сплату (перерахування) податку до бюджету є орендодавець. При цьому такий орендодавець самостійно нараховує та сплачує податок до бюджету у строки, встановлені для квартального звітного періоду. А саме: протягом 40 календарних днів, після останнього дня такого звітного кварталу. Сума отриманого доходу, сума сплаченого протягом звітного податкового року податку та податкового зобов'язання за результатами такого року відображаються у річній податковій декларації.
Крім того, у разі нотаріального посвідчення договору оренди об'єктів нерухомості, нотаріус зобов'язаний надіслати інформацію про такий договір органу державної податкової служби за податковою адресою платника податку – орендодавця. Нагадуємо, що особливості нарахування (виплати) та оподаткування доходу від надання нерухомості в оренду визначені ст. 170 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI.
Платники єдиного податку другої групи звітуватимуть раз на рік
Нагадаємо, що податкову декларацію за 4 квартал 2012 року платники єдиного податку другої групи подали у строк, встановлений для квартального податкового (звітного) періоду, тобто протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного періоду. Водночас, за І квартал 2013 року таку декларацію подавати не потрібно. Оскільки, за результатами роботи 2013 року платники єдиного податку другої групи повинні будуть заповнювати та подавати декларацію не раз на квартал, а раз на рік. А саме, декларація за 2013 рік буде подаватися у 2014 році протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.
Враховуючи, що з усіх зареєстрованих в Україні платників єдиного податку до другої групи відноситься 60% фізичних осіб-підприємців, це означає, що велика кількість людей буде зобов’язана приходити та звітувати в 4 рази менше, ніж в минулому році. Відповідна норма передбачена Законом України від 20 листопада 2012 року №5503-VI „Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів”, який набрав чинності з 4 січня 2013 року.
Податок на нерухоме майно при продажу квартири
В Україні з 1 січня 2013 року запроваджено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Досить часто громадяни звертаються до податкової щоб з’ясувати - хто сплачує податок за нерухоме майно, якщо квартира продається протягом року? Якщо право власності протягом календарного року переходить від одного власника до іншого, то попередній власник сплачує податок на нерухоме майно за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому втратив право власності на зазначений об’єкт оподаткування. Новий же власник сплачує податок, починаючи з місяця, в якому виникло право власності.
Орган ДПС надішле фізичним особам податкові повідомлення-рішення про розмір нарахованого податку. Такі повідомлення будуть формуватися після отримання інформації про виникнення чи перехід права власності на такий об’єкт у фізособи від органу держреєстрації прав на нерухоме майно. У випадку якщо громадянин не може сплатити одразу всю суму податку, то він може звернутися до органів ДПС для отримання розстрочки.
Подайте декларацію вчасно
В Україні триває кампанія декларування доходів громадян. Нагадуємо, що декларація подається до органу державної податкової служби за місцем проживання. Цього року громадяни можуть подати декларацію як зазвичай у паперовому варіанті, так і скористатися нововведенням і відзвітувати податковій в електронній формі. Бланки декларації вам безкоштовно нададуть у податковій. Якщо ж вирішите скористатися засобами електронного зв’язку, то це необхідно зробити не пізніше закінчення останньої години дня, у якому минає граничний термін її подання, а він обмежується 30 квітня. Але звертаємо увагу, що це можна зробити за наявності електронного підпису.
Надіслати декларацію можна і поштою - з повідомленням про вручення та з описом вкладеного (поштове відправлення необхідно надіслати не пізніше, ніж за десять днів до закінчення граничного терміну подання декларації. Тобто не пізніше 20 квітня). Порядок заповнення та подання декларації про майновий стан і доходи визначено ст. 179 Податкового кодексу України.